Kekal Motivasi Dec25

Kongsi

Kekal Motivasi

Kebanyakan dari kita bila bersenam, banyak yang akan hilang motivasi. Mungkin disebabkan kita mengharapkan result segera, bila cecah masa yang ditetapkan, kita tengok tak banyak perubahan. Atau pelbagai sebab lagi yang mungkin menghilangkan motivasi kita. Bagaimana cara untuk kembali bermotivasi atau kekal bermotivasi untuk meneruskan latihan.

1. Dapatkan workout partner – Dengan adanya seorang teman berlatih, kita boleh sentiasa mencabar antara satu sama lain. Ada orang untuk bantu dan paksa kita melebihi limit biasa kita bersenam seorang. Dapatkanlah seorang teman yang mempunyai sasaran yang sama. Janganlah seorang mensasarkan untuk kurus, seorang lagi nak besarkan badan. Kan dah lain latihannya itu.

2. Muzik – Tak dapat dinafikan bahawa muzik memainkan peranan penting dalam mood kita. Muzik apa tak penting, seeloknya carilah muzik yang boleh beri kita semangat. Ada orang minat muzik rock, ada yang minat dangdut. Terpulang pada pemilihan individu.

NASC 2015

3. Yuran Gym – Bayarlah yuran gym. Bila kita bayar yuran gym, kita akan fikir, ‘aku dah bayar ni, tak pergi rugi’.

4. Beli sesuatu – Dapatkan sesuatu yang baru seperti baju bersenam yang baru atau sarung tangan yang baru atau mungkin yang baru. Sedikit sebanyak benda yang baru ini akan memotivasikan kita untuk terus bersenam.

5. Gambar – Cari lah gambar-gambar mereka yang telah berjaya atau mungkin kita idamkan untuk memiliki badan seperti itu. Banyakkan membaca majalah-majalah kesihatan, bina badan untuk mendapatkan inspirasi.

6. Tetapkan matlamat – Apa sasaran kita? Untuk minggu ini? Untuk bulan ini? Berapa peratus lemak harus dihilangkan. Berapa sasaran ukuran biceps. Berapa bebanan untuk squat dan sebagainya. Tetapkan sasaran yang munasabah. Jangan tetapkan sesuatu yang mustahil dicapai dalam 1 jangka masa yang mana akan menyebabkan kita kecewa sebagai contoh, minggu ini kita angkat 5kg, tapi letak sasaran minggu depan angkat 50kg. Peningkatan yang mendadak yang mustahil dicampai oleh badan.

Zaki Khan adalah seorang terapi senaman yang diperakui. Pernah berkhidmat sebagai jurulatih kepada jurulatih untuk Majlis Kecergasan Kebangsaan di bawah kelolaan Dato Azalina Othman. Berpengalaman lebih dari 10 tahun dalam bidang kecergasan.

Sebagai seorang terapi senaman, Zaki Khan terlibat bukan sahaja sebagai seorang jurulatih kecergasan tetapi juga dalam rehabilitasi, berhadapan dan membetulkan masalah-masalah ketidakseimbangan otot, menguatkan kembali otot-otot yang lemah supaya seseorang itu dapat menjalankan fungsi asas badan. Zaki Khan juga banyak terlibat dalam kempen-kempen mempromosikan kesihatan samada sebagai seorang penceramah, penganjur atau jemputan.

Facebook Twitter YouTube 

iklan ebook   ds ads   iklan disini