Gay

Bila bercerita pasal gym, sentiasa dikaitkan dengan gay. Gym seolah-olah telah menjadi tempat buruan untuk gay mencari mangsa baru. Bukan sahaja gym, laman sosial seperti facebook pun telah digunakan. Nampak sahaja seorang lelaki bermain gym melalui gambar, terus tambah sebagai rakan.

‘Hi’
‘Boleh berkenalan?’
‘Besar badan abang, geram saya tengok’
‘bang, nak peluk’

Kursus Kecergasan 2021Bayangkan ayat daripada seorang lelaki kepada lelaki. Saya sendiri nak muntah baca. Kenapa mereka ini tidak tertarik pada perempuan? Bukankah perempuan itu sesuatu yang indah, dengan bentuk badan seperti gitar, dengan lekuk-lekuknya dan sebagainya yang indah pada wanita.

Apa yang menyebabkan homoseksual? Terdapat banyak perdebatan atau kajian tentang penyebab homoseksual. Adakah terdapat genetik gay? Apakah homoseksual disebabkan oleh faktor-faktor alam sekitar, seperti didikan, pencabulan kanak-kanak, kekurangan kasih sayang seorang ibu atau bapa? Atau adakah ia sesuatu yang boleh diwarisi seperti warna kulit atau rambut?

Terdapat pelbagai kajian mengenai punca homoseksual, perdebatan itu berpecah-pecah antara ahli sains dan fundamentalis agama. Banyak kajian psikologi mentakrifkan ianya orientasi seksual yang kekal seperti daya tarikan seksual, emosi, romantik dan ikatan atau tarikan ke arah orang lain. Seseorang tidak perlu menjadi homoseksual atau heteroseksual tetapi boleh merasai tarikan antara kedua-dua jantina. Orientasi seksual berkembang mengikut masa yang berbeza dalam hayat seseorang dan menentukan adakah mereka heteroseksual, gay, lesbian, atau biseksual.

Kebanyakan mereka mengatakan bahawa kelakuan seksual tidak sama dengan orientasi seksual. Ada gay yang juga terlibat dalam heteroseksual. Adakah homoseksual itu satu pilihan atau dilahirkan begitu?

Jika homoseksual adalah disebabkan oleh ciri-ciri genetik atau semula jadi, maka mereka, gay atau lesbian tidak dapat menukar orientasi seksual mereka walaupun mereka mahu. Tetapi, jika homoseksual adalah disebabkan oleh beberapa faktor seperti alam sekitar, maka gay dan lesbian boleh berubah dan menjadi lurus dengan terapi yang bersesuaian.

Kebanyakan gay ditanya, kenapa mereka menjadi gay? Mereka menjawab, mereka dilahirkan begitu. Tetapi tahukah anda, berdasarkan semua kajian, tiada kajian yang mengatakan terdapat genetik gay. Ini bermakna, tiada orang yang dilahirkan gay. Gay adalah pilihan mereka. Bukan salah Tuhan melahirkan mereka sebagai gay. Terdapat sekumpulan gay yang cuba menyalahkan Tuhan kerana melahirkan mereka sebagai gay.

kan cantik perempuan itu?

Menurut kajian, kenapa seseorang menjadi gay?

– Kurangnya kasih sayang seorang ibu atau ayah. Sejak kecil, dia tidak mendapat kasih sayang daripada seorang lelaki atau perempuan, yang mana apabila besar cenderung berubah menjadi seorang gay atau lesbian.

– Pengaruh bersekitaran, samada melalui rakan-rakan, ahli keluarga, dan sebagainya.

– Mengalami masalah dengan kaum berlainan. Sebagai contoh, mungkin menghadapi kesukaran memikat perempuan, atau perempuan pernah menipunya, atau pernah menyaksikan banyak kes cerai termasuk yang melibatkan keluarga terdekat sehingga menanam di dalam fikiran yang perempuan itu teruk, atau pernah berdepan dengan apa-apa masalah penderaan seksual atau disaat mereka memerlukan seseorang, tiada perempuan yang pernah hadir, kebiasaannya lelaki dan sebagainya.

– Kurang didikan agama. Kurang didikan atau kurang penghayatan. Ada yang mungkin telah dididik tetapi masih tergolong dalam golongan begini. Jadi boleh kata kurang penghayatan.

– Persekitaran seperti bersekolah di sekolah untuk lelaki sahaja, masuk penjara dalam satu tempoh yang lama dimana hanya ada satu kaum sahaja di dalamnya dan sebagainya.

– Pengaruh media. Ramai artis gay yang menjadi idola. Kurangnya rancangan khas untuk lelaki dan sebagainya.

Adakah gay boleh diubah kembali menjadi normal, heteroseksual?

Disebabkan gay adalah pilihan dan tiada genetik gay, jadi seseorang itu boleh diubah, tetapi bergantung kepada dirinya sendiri. Antara pilihan, menghadiri sesi terapi, kelas agama dan sebagainya. Sokongan orang disekeliling juga amat penting supaya tidak kembali ke kancah itu.

Antara Rujukan

http://www.narth.com/docs/istheregene.html

Nota: Saya meminati perempuan cantik.

daripada belakang pun cantik

Zaki Khan adalah seorang terapi senaman yang diperakui. Pernah berkhidmat sebagai jurulatih kepada jurulatih untuk Majlis Kecergasan Kebangsaan di bawah kelolaan Dato Azalina Othman. Berpengalaman lebih dari 22 tahun dalam bidang kecergasan.

Sebagai seorang terapi senaman, Zaki Khan terlibat bukan sahaja sebagai seorang jurulatih kecergasan tetapi juga dalam rehabilitasi, berhadapan dan membetulkan masalah-masalah ketidakseimbangan otot, menguatkan kembali otot-otot yang lemah supaya seseorang itu dapat menjalankan fungsi asas badan. Zaki Khan juga banyak terlibat dalam kempen-kempen mempromosikan kesihatan samada sebagai seorang penceramah, penganjur atau jemputan.

Facebook Twitter YouTube 

111 thoughts on “Gay

  1. shamsul anuar aliash says:

    jgn lupa, antara faktor dikalangan yang sudah berkahwin adalah kekurangan layanan batin dari isteri, nafsu seks yg tinggi, berkahwin atas desakan atau paksaan dan cuba menjadi heteroseksual pada zahir pandangan orang lain

    1. boleh gak. tp kebanyakan kes nafsu seks tinggi dan kurang layanan menjurus ke arah makan luar.

      1. ridza riz says:

        Saya tak berapa setuju, sebab kalau tak cukup layanan batin dari isteri takkan nak tukar selera ke lelaki pulak, “Eeee nak muntah le dibuatnya”, cari makan kat luar mungkin jugak!
        Desakan atau paksaan tu mungkin sebab mereka dari remaja sememangnya dah Gay!

        1. shamsul anuar aliash says:

          kajian dan kes berlaku adalah sebab yang sy katakan….awak tidak setuju sbb mungkin awak tidak membaca atau mempunyai kenalan dari golongan ini.

          kes biasa bila isteri sudah menopause !! atau mereka berasa ingin tahu mengenai seks dengan lelaki

  2. ridza riz says:

    Pada pendapat saya Gay2 melayu yg mengaku islam ni, patut tukar warganegara, tukar agama, Sebabnya mereka memalukan bangsa dan agama sendiri, kata nak tukar sangat, baik tukar terus semua, dah la buat pekara songsang, tapi masih nak mengaku melayu, masih nak mengaku islam! Bila dah tukar semua, siapa pun tak marah, “lantak hang la nak jadi apa!”

    1. shamsul anuar aliash says:

      pada pendapat sy, kita patut bagi nasihat….kalau tidak mahu dengar juga, kita perlu berdoa kebaikan…

      kenapa nak suruh tukar negara dan agama…adakah agama Islam yang menyuruh kita supaya kaum sedemikian tukar agama?

      pernahkah Nabi Lut suruh kaumnya tukar agama?

      cakap senang….ingat, kita tiada hak suruh mereka tukar agama….komen awak inilah antara penyebab keruntuhan umat Islam yang memang telah runtuh

      1. yup .saya setuju sebab saya ade berkawan dengan seorg lelaki ni yg lembut..dia ckp kat saya dia suka lelaki..tpi dia x pernah buat tutt..dan dia ckp byk lelaki gay minta kapel ngan dia..tpi dia tolak..saya confuse .tpi saya hnye bole doakn dia kembali ke jln Allah je..dan xsure perlu ke perasaan ni..kat dia lagi

    2. kenapa kalau bab perkara2 yg berbeza dari diri sendiri, kita cepat nk suruh mereka tukar warga negara mahupun tukar agama!

      kenapa mereka yg lakukan seks luar nikah, gunakan dadah (termasuk la steroid yer) buat benda yang sama? Dua benda nie pun byk berlaku dikalangan org2 fitness/ bodybuilder…

      ramai juga yg gay/lesbian/khunsa/nyah yg menjalani hidup lebih warak dan alim drpd org kebiasaan…cuma naluri yg berbeza. Mereka mengaku gay tp xde seks bebas dan sbgnye…

      x salah kite mendekati mereka dan mengajak ke arah kebaikan..lagi byk faedah nye dr kite sisih diorg nie. berkwn x semestinye terikut2….

      1. mengaku gay tapi xdek seks bebas,..? how?

        1. maksudnya mereka masih ada iman..ya..mereka gay kerana suka sejenis..tpi perasaan dan tindakan x boleh dsamakan..ada yg masih mmpu berfikir waras..jadi masih mmpu mengawal tindakan..jgn smakan semua org yg gay sbagai jahat dan sesat..x semua mcm tu.ada yg duji dgn perasaan mcm ni,namun masing dapat kawal diri..cuma tpulang pda diri masing2 nk zahirkn atau nk tidak..masing2 dh besar..pndai2 la pikir.kta mati nnti pn cma ada 2 tmpt ja nk tuju..neraka atau syurga..klu rsa diri gay,jadilah gay yg beriman..tahan nafsu..lawan semahu2nya..insyaAllah ganjaran tuk org mcm ni Allah akn bagi..ujian Allah hanya tuk org2 tpilih ja,dan sbgai anugerah sbnarnya..short cut ke syurga kalau mmpu kawal nafsu,sebab ujiannya sgt berat..hanya yg rsa akan faham betapa hebatnya ujian ni..Allah tu maha adil.yakin tu ja.
          (sya f..insyaAllah..doakn kami yg gay ni mati sbgai gay2(less) yg beriman..=))

          1. Yup betul tu wanita. Sebelum kita nak menghukum dan membenci tanpa sebab, baik kita kenali dan belajar apa itu homoseksual daripada al-quran, hadis dan penerima ujian itu sendiri. Kalau tak, mmg samalah kita seperti kafir anti-islam yang bakar al-quran tu. Membenci tanpa sebab tanpa menganali isi kandungan al-quran. Al-quran bnyk menceritakan tentang balasan kaum nabi Lut as yg melampaui batas mengadakan hubungan sejenis (Quran 7:80-84, 26:160-175, 27:54-58, 29:28-35). tetapi untuk samakan mereka dengan kelakuan kaum nabi lut adalah sgt melampau. Apa yg dilakukan org kaum nabi lut adalah mereka melakukan seks sejenis in public, menangkap/menjerat lelaki2 secara paksa untuk disodomi (Quran 29:29). Apa yg sy nak perjelaskan disini adalah perasaan keiginin terhadap kaum sejenis bukanla dosa itu adalah ujian dan bukan pilihan tetapi melakukan hubungan sejenis teramatlah dilarang dan dikutuk. Terdapat beberapa hukuman yg dikenakan kpd liwat dan sihaqq dalam hadis soheh. Kenapa sy katakan perasaan keiginan sejenis (homoseksual) adalah bukan pilihan, jika ia pilihan kenapa mereka perlu memilih melakukan dosa sedangkan ia pilihan kan. Adakah lelaki yg heteroseksual akan jadi homo apabila enontong video gay atau berkahwan ngan gay. semmgnya tidak mereka akan jijik dan xakan jadi gay. Umum maklum bahawa salah satu tanda kiamat adalah bertambahnya golongan gay, maka benarlah kata2 alquran bahawa golongan ini akan bertambah dan mereka yg bergelar gay ini mmg benar diuji oleh Allah swt. Maka tidak perlulah kita menghina mereka, kenali mereka dan mengajak mereka kejalan yg benar itu perlu. Mereka tidak akan dapat menghapuskan perasaan itu, tapi apa yg perlu mereka tahu adlah ujian yg diberikan Allah kpd mereka adalh ujian yg tiada pada org lain. Untuk mendapatkan syurga mereka ini perlu melawan nafsu songsang Insyaallah nanti disyurga kamu boleh buat apa saja disana. Dunia ini hanyalah satu ujian akhirat adalah kekal.

  3. isu ni semakin lama semakin besar. setiap hari ada je gay approach kat fb. tolong la, geli tau x

    1. x salah nk geli..sbb tu perasaan normal utk org yg normal mcm awak..tpi jgn smpai menghina makhluk mcm ni sudah..sebab mereka tetap ciptaan Allah wpun seburuk or sejijik mana pn..dan kta kena ingt..pengakhiran setiap org berbeza2..hanya Allah yang akn tentukan mcm mna..ujian Allah jgk berbeza2 tuk setiap hamba2Nya..jadi jgn kita meremeh2kn org yg dtimpa ujian mcm ni,kerana hanya mereka ja yg tahu betapa susahnya nk hidup dcelah2 manusia dgn menyembunyikn kesongsangan diri.

  4. lumrah manusia ada sexual desire, apabila terhalang utk bersex sesama perempuan, mereka terdesak…
    jd solution cuba lepaskan dkt lelaki dan apabila telah berlaku tu yg die rase, ‘eh sedap jugak, lg senang xyah fikir pasal mengandung dan tiada siapa akan tahu’
    hal ini juga ada kaitan dgn sikap wanita yang tidak solehah..terlalu memandang rednah pada lelaki dan terlalu mengejar martabat serta hak sedangkan Islam dah martabatakn hak2 mereka tetapi mereka nak ikut cara Barat…akibatnya mereka mudah merendah2kan lelaki apabila mereka tidak mampu bersaing dgn mereka

  5. selain tiu, lelaki itu yg jd gay juge seharusnya rujuk kembali al-Quran dan Sunnah
    kita sentiasa diuji dgn hasutan pelik2 drpd syaitan…Allah tidak pernah melakukan kesilapan terhadapnya, berlaku kekeliruan itu sebenarnya adalah ujian Allah

  6. jgn terlalu pandang rendah pada diri, setiap kita mampu memikat wanita, ada keluarga sakinah dan jadi pemimpin yg berjaya…allah sentiasa bersama2 dgn kita

  7. wanita seindah-indah ciptaan Allah. tp masih jugak dia org ni nak kat org laki. punya lah bodoh

  8. Isu ini mmg perlu diperhatikan. Pandangan saya, golongan ini jujur lagipun komitmen diaorg hanya pada tuhan, diri n masyarakat. Cmana pula dgn suami yg mencari golongan gay utk melepaskan nafsu. Golongan ini meningkat hari demi hari. Situasi ini juga slalu dipandang ringan oleh masyarat. Padahal diaorg ada lebih komitmen iaitu isteri n anak2. So…

      1. Saya tahu anda faham maksud tuhan diatas. Jgn brtanyakan perkara yg pasti. Itu antara dia dan tuhan. Dosa dan pahala bukan urusan kita. Kalo niat awak baik utk berkongsi dan ingin membetulkan apa yg salah. Teruskan dgn niat yg betul.

        1. maksud soalan ni, tuhan yg mana 1? yg support gay? sbelum ni pernah ada isu, ada yg kata tuhan itu gay.

          1. Maaf, saya xpenah dgr isu itu. Jadi saya x mahu komen. Lgpun tentang tuhan. A very sensitive issue

          2. tuhan yg mana satu?tuhan cuma ada satu ja..Allah swt..x da isu lain dah..bkan semua gay/less jauh drpd Allah..sila jgn cepat menghukum manusia sbb kta x smpurna..dan ujian setiap org lain2..lebih baik kita berusaha harungi ujian yg Allah bagi kta dlu dgn baik sblum kta nk komen2 ujian yg Allah bagi kt org lain.selebihnya biarkan Allah yg tentukan semuanya.

    1. ape merepek la ulasan/komen anda ni.. no point langsung la..

      1. Apa yg merepek? Mmg wujud pun golongan suami yg mencari gay tp undercover. Kena la sama2 btolkan. Jgn hanya point to the gay.

        1. Memang merepek. Kalau golongan suami yang mencari gay.. tu 2×5 dengan gay lah tu.. suami tu juga dikira golongan gay. jadi artikel ini juga termasuk lah utk golongan gay yang sudah menjadi suami.

          1. Utk pengetahuan cik zamrae, gay=homoseksual. Kalo seorang lelaki brkahwin siap bole buat anak. Itu bkn homoseksual lg. Kalo tak percaya, awak bole google!

          2. FireFighter says:

            Lelaki yg dah berkahwin tu juga Gay en Mazlan, CUMA ia nya di panggil bisexual jika trlibat sex dgn lelaki, sama je en Mazlan, GAY tetap GAY cuma nama gelaran je yg brbeza2.
            – Pada saya lagi ini berkaitan dgn naluri, kalo naluri Gay tu dh ada dlm diri, campak ke mana pun dia tetap gay, Naluri suka pd lelaki tetap ada WalauPun terPaksa Kawin, Lagi2 ada laman Sosial Mcm Facebook, twiter dll…ini lh PUNCA terBesar gejala Gay, lesbian, sex bebas berleluasa tanpa batasan. On je laman sosial, ribuan pasangn bole di pilih, sukaSamaSuka.
            – 1 soalan saya nk tanye pd semua : –
            Siapa bole PANTAU dan MYEKAT, MGHALANG aktiviti Sex Bebas terHebat Abad ini? Ibubapa? Guru? PceramahBebas? Dgn masing2 ada pasword trsendiri, huhh…jgn harap!!!. Laman sosial yg di terimaramai di seluruh dunia.

          3. shamsul anuar aliash says:

            jangan keliru dengan term gay dan biseksual…….

        2. Mazlan kau tulis ape laaa aku tak faham ……merepek jeeee ~~

  9. kita lelaki, kita diciptakan Allah untuk memimpin, jd jgnlah rasa rendah diri hanya kerana dikecewakan wanita…Allah menyediakan jodoh untuk kita, insha-Allah kita mampu memimpin keluarga…

  10. Suka benar saya pabila melihat tajuk artikel ini, tetapi sedikit kebimbangan juga bersarang sebelum membacanya kilasan jahat di hati saya “Oh adakah Zaki cuba mendedahkan minat barunya kepada gay?” hehe :p maafkan saya Zaki… Saya punyai sahabat yang punyai orientasi seks yang bengkok yakni “gay” top bottom & kedua-duanya, sepanjang punyai sahabat “gay” ini tentang hati ya seperti lain-lain manusia ada yang baik ada yang kodok…Bahkan ada yang teliti tentang solat tetapi tewas pada nafsu…ada yang berpuasa disiang hari dan malamnya melampiaskan nafsu…saya sedih dengan keadaan ini yang mana ramai-ramai sahabat saya ini aduhai pelajaran dan rupa sememangnya bagus, sedihnya dengan kecelaruan mereka sehingga menyebabkan banyak wanita hilang peluang untuk punyai pasangan hidup…maka bercambah pula golongan lesbian atas desakkan tiada pasangan yang sepatutnya…ada juga sahabat saya bercinta dengan pengkid kerana katanya lelaki tidak romantik? haih tidak romantik? jadi romantikkan golongan pengkid? astaghfirullahaladzim gusar saya mendengarnya… mujur saya bukan sejenis manusia yang membeza-bezakan kawan berdasarkan orientasi seks mereka, saya masih tetap menjadi sahabat mereka sebagai cara untuk menegur mereka dengan cara yang paling halus…mana tahu mungkin teguran saya menjadi asbab mereka berubah? yalah manusia ialah perantara Allah kepada manusia-manusia yang lain kita ini merupakan hidayah tidak mutlak pada yang lain jika Allah perkenankan…dan walaupun kalian lelaki maskulin mohon nantinya jangan dijauhi mereka-mereka ini berilah sedikit bimbingan setakat yang termampu…kepimpinan melalui tauladan tapi jangan pula anda turut terjebak dalam orientasi seks bengkok ini… :p

    1. suka cita, saya katakan, saya lelaki normal yang meminati perempuan. berminat untuk berkenalan dengan saya cik kuntum? :p

  11. Encik Bunga Matahari says:

    Sebelum saya mengonsi pandagan saya, ingin saya katakan yg saya respek Cik Kuntum. Islam itu indah dan ia adalah agama untuk semua anak Adam. Islam mengajar kita untuk cinta dan saling kasih mengasihani antara satu sama lain. Kita dicipta untuk saling ingat mengingati. Kajian menunjukkan manusia adalah spesis yang perlu hidup secara komuniti(seperti lebah dan semut). Bilakah kali terakhir anda bertegur sapa dengan jiran anda? definasi jiran dalam konteks islam adalah 10 rumah di kiri, 10 rumah dikanan, 10 rumah didepan, 10 rumah dibelakang. Nabi Muhammad s.w.t pernah bersabda yang bermaksud; dia tidak mengaku umat akan orang yang tidak bertegur sapa dengan jirannya melebihi 3 hari. Dalam konteks ini, samalah dengan kaum Homoseksual yang melakukan liwat (beza melakukan liwat dan seorang homoseksual ya?). Jadi mengapakan perkara ini menjadi issue yang teramat hangat sedangkan lagi ramai Heteroseksual yang tidak bertegur sapa sebagai jiran? Mengapakah perkara ini berlaku? Mungkin manusia sememanya rasa lebih selesa menjatuhkan air muka manusia lain untuk dia merasa lebih sempurna, lebih hebat, lebih tinggi disisi Allah?(Solat pon tunggang terbalik, makan pun x jaga(whey protein to jatuh hukum mashbuh, unless it’s stated halal kerana enzym yang dikandunginya)) Itu syirik kecik namanya dan ia adalah dosa yang tidak akan diampun oleh Allah. Ingat, Allah adalah maha mengapuni dosa hambanya. Apakah tujuan sebenar issue itu dibangunkan kalau ia bukanlah untuk membetulkannya? If you’re not part of the solution, you’re part of the problem. So, cerminlah diri sendiri baik2 dahulu sebelum menyampaikan dakwah. Dan cara sedemikian bukanlah dakwah, ia adalah membuka aib seseorang. Dan satu lagi, kalau dikatakan pengaruh keluarga, ramai golongan homoseksual dibesarkan didalam keluarga yang sayang menyayangi. Adik beradiknya straight, ada kakak, abang, adik lelaki, adik perempuan, semuanya seksuality normal dan juga ibu bapa. tetapi dia menjadi gay. Untuk itu, point tersebut tidak boleh digunakan langsung! Ia tidak logok. Tetapi ia menjadi lebih lucu apabila pasangan homoseksual di barat ingin mengambil anak yatim sebagai anak angkat dan membela mereka. Adakah anak itu akan jadi gay? satu lagi soalan yang tidak beberapa geliga. Seperti dikatakan tadi, kalau dibesarkan didalam family straight dan besar masih jadi gay. Kenapa tidak tinggal didalam family gay dan besar masih menjadi straight? Kerana teori itu tidak boleh dipakai. So, fikirkanlah jalan menyelesaikan masalah ini daripada memburukkan ia. It’s not stupid. Its not a choice that they are gay. And tt is not a choice that some of us are born stupid and some of them are smart either. The genetik doesn’t prove it. If genetik can prove that someone is stupid by birth, are you saying Allah is unfair? Think think! We use less than 1% of our brain, imagine what we can achieve by using 100%? Allah’hualam.

    1. 1st at all, adakah nama sesiapa di dlm entri? rasanya tiada la pula. dan apa yg ditulis base on research, bukan dakwah. ada ke dakwah dlm tu? jap. tiadala plak selepas baca beberapa kali. jika anda ingin menyangkal research, sila sangkal research, bukan menyalahkan entri ini. terima kasih kerana membaca. 🙂

  12. susah nak cakap kaum ni..cakap apa pun tak jd apa..dah tertutup otak dan fikiran kaum ni..

  13. Saya agak bersetuju dgn pendapat dato, saya juga pernah mendapat msg sedimikian rupa apabila terdapat gambar2 sy yg agak seksi di profile. KEBANYAKAN MEREKA NI HANYA SUKA LELAKI YG MACHO DAN BERBADAN SASA. Saya pernah bertanya kpd mereka seorang lelaki yg keras, yang suka wanita tapi pernah melayan juga lelaki. Dia bgtahu, dia ingin mencuba, kerana takut untuk bermain seks ngan wanita, dia mwmcuba bermain dgn lelaki krn org xsyak apa2 bila bw pulang kerumah. Saya tak salahkan keluarga, atau rakan sekeliling, tapi pd saya keinginan diri sendri yg nak mencuba kemudian menjadi hobi.

    1. akulelaki says:

      dah ketagih tu sbb rasa sedap…errrkkkkk! jgn la di bayangkan!

  14. akulelaki says:

    apa yg salah dan haram tetap haram,janganlah kita nak bertelagah tentang isu ni.Sama seperti solat yg wajib kita tunaikan takde alasan ikhlas tak ikhlas.klau tak ikhlas tak wajib buat nanti senang la kita nak jawap kat akhirat nanti hehehe..sma la dgn isu gay ni kita wajib beri dorang nasihat utk berubah,klau dorang tak nak biar la dorang dpt bala nanti.Klau dunia ni semua gay aku rasa tak lama lagi manusia akan pupus hahaha…anyway syabas dato zaki sbb kupaskan sikit isu ni,memang kebanyakan lelaki badan cantik mcm model2 tu bnyk yg gay sebab faktor pengaruh kawan2 yg gay jugak.sampai sekarang pun ubat Aids belum ada yg 100% boleh sembuhkan pnyakit tu sbb klau ada yg betul2 dpt sembuhkan konfom la makin bertambah umat2 gay ni sbb senang cari ubt tu hehehe…hehe mengarut pulak….chow!

  15. FIRDAUS MAULA says:

    Salam Dato…
    ayat ni memang selalu sy dapat…
    ‘Hi’
    ‘Boleh berkenalan?’
    ‘Besar badan abang, geram saya tengok’
    ‘bang, nak peluk’
    lg satu ayat sy tambah nak cium kat ketiak leh???
    geli lar sy dgr…

      1. FIRDAUS MAULA says:

        haha sy r penah dpt chat mcm tu..adoi mak mmg geli giler lar…

  16. nur_fatihah says:

    entri dato mmg terbaik lah. pernah terbaca dlm majalah dulu, btapa kecewanya sorang isteri tu apabila suaminya mengaku gay.

  17. salam..terlbih dahulu sy nak ckp sy pun salah seorang dari kaum yg dato ckp tu..tp secara jujurnya sy ckp teori tu salah..sbb seingat sy masa umur 5 tahun sy dah ada perasaan kat lelaki masa tu kwn sy umur 7 tahun..dalam kata lain ia adalah disebabkan takdir untuk sy..tp sy x pernah mengamalkan bnda2 seperti umat terdahulu sbb sy tau dosa n pahala..sy dibesarkan dengan keluarga bahagia ada abang,kakak,adik lelaki n perempuan..sy x pernah mengalami situasi seperti yg komen2 diatas ckp tu sperti penderaan n etc..dalam kata lain sy luaran adalah seperti normal yg lain..sy ada rupa( bukan nak riak) ada pendidikan dan insyaAllah sy akan menamatkan pengajian dalam bidang profesional. kadang2 hati sy tnya diri sendri..kenapa naluri sy cam ni..kadang2 bila sy terpandang dekat lelaki yg sy berminat sy rasa happy dan kadang akan sedih bila teringatkan mana2 lelaki yg sy suka( hanya mereka yg rasa akan tau perasaan sy,kalau perempuan dah lama sy approach tp apakan daya lelaki)..sy selalu berdoa mintak supaya sy dijadikan lelaki sejati( hilangkan naluri sonsang dan jadikan sy berminat dengan pmpuan)dan ada isteri..sy selalu ingin merasakan mcmnakah perasaan seorang lelaki normal rasa bila terpandang perempuan or teransang. Kwan2 sy juga terdiri dari mereka yg normal,sy enjoy berkwan dengan mereka..tp yg membezakan sy dengan mereka adalah naluri..untuk pengetahuan smua..sy x ubah seperti lelaki lain..minat benda2 extreme,sports dan semua..kadang2 yg berfikir,kalau boleh biarlah sy xde rupa n pendidikan janji sy normal..tp apakan daya. Untuk pengetahuan semua..skrang sy mempunyai teman wanita( sejujurnya sy nak buat dia jadi isteri sebb bg sy dia wanita sempurna,jaga aurat,pandai n ramai lelaki sukakan dia) sy syg dia..tp rasa syg tu xtau camna nak define..sbb sy berharap sblum kwin,Allah akan jadikan sy lelaki sbb sy memngikut fitrah manusia..lelaki dilahirkan untuk perempuan and vice versa..kepada diluar sana..kami tidak pinda dilahirkan begini( bg mereka yg dilahirkan mempunyai naluri sejak azali)…smpai sekarang sy asyik bertnya..kenapa sy..thx..

    1. Manusia ini ade nafsu dah akal dan selalunya nafsu nie akan ade setan dan iblis yang akan cucuk2 kite ntuk merosakkan kite.Saudara bagus kerana ade azam ntuk membuang naluri itu,syabas.Bagi saya,saudara dekatkan diri dengan ustaz dan ulama,timba la ilmu agama,berdoalah selalu,insyaAllah saudara akan dapat seperti yang saudara mahu.Manusia dilahirkan dengan fitrah mereka,jangan menyalahkan takdir,kerana seeolah2 menyalahkan Allah.Kepada golongan2 nie,ingatlah,di padang masyar esok kite mahu syafaat Nabi kita,macam mane kalau Nabi kita tak ngaku kita nie umat die?Bayangkanlah,sedangkan baru berjemur seminit kat tenghari terik pun dah merungut,inikan di padang masyhar sok?Allah maha pengampun,bertaubat la sebelum terlambat.

      1. terima kasih saudara jojo…yup..setiap kali sy berfikir untuk melalukan seks sonsang sy akan teringat yg nabi x akan mengaku umat..sy pernah di offer untuk melalukan perbuatan terkutuk tu oleh senior semasa 1st year kat univeristi…tp senior tu pun cam sy jugak( susah nak dikenali as gay)..xkan ada orang perasaan dia gay sbb dia cam orang biasa, muscular,good looking..

    2. apa yg saya tulis berdasarkan research. factor majoriti. tak masukkan semua.
      alhamdullilah, ada keinginan utk berubah.anggapla, semua ini ujian yg diberikan kepada anda. syaitan dan iblis selalu hadir utk menyesatkan dan tambah menyesatkan. selalu berdoa, dan jika boleh, cuba sertai sesi kaunselling dengan pakar atau guru agama, sedikit sebanyak mungkin membantu.

    3. FireFighter says:

      Amran,
      hang memang hebat Am…tahniah. Walaupun naluri pd lelaki tetap ada tapi terus melawan nya. Ya, sampai mati pun naluri tu tetap ada, Di saat bujang ini anda mampu menangani nya, insyaallah…lepas brkahwin nnti anda mampu mlupai nya wpun tidak 100%. Contoh trbaik buat sume d luar sane…

  18. FireFighter, apa yang hendak dibuat..memang tulah nasib sy seperti yang tertulis di luh mahfuz…siapa yg untuk menentang qada n qadarnya..tp kepada sesiapa diluar sana..adakah bnda ni mmg x dapat diubati..so kalau berkahwin…apakah nasib isteri sy nanti..atau adakah mereka yg bernafsu pelik ni mmg ditakdirkan untuk tidak berkahwin..sbb menipu diri sendri dengan mengahwini pmpuan adalah satu perkara yg menyakitkan..

    1. pda pndpt sya..perasaan gay yg ada diri seseorg sbnarnya x boleh dbuang..ia cuma boleh dkurangkn or dkawal.sma mcam perasaan seorg lelaki pda perempuan or perempuan pda lelaki..x da bezanya wpun org kata ia fitrah..ya ia fitrah..tpi ia masih tetap soal perasaan..x kisah la lelaki tu suka lelaki sekalipun,ia adalah perasaan..dan perasaan tidak senang utk dbuang mcm tu ja.

  19. shamsul anuar aliash says:

    Permasalahan isu gay dikalangan orang Malaysia terutama orang2 melayu yang mengaku dirinya Islam suka mengutuk, mencaci dan memaki…..malangnya tidak ramai mengambil cara berdakwah utk membantu mereka….ramai menghakimi…oleh sbb itu kaum ini susah hendak bertaubat atau kembali ke pangkal jalan…..

    ada yang bagi cadangan yang bukan2 seperti suruh tukar agama!! dimanakah akal fikiran umat Islam sehingga berkata seperti itu…setahu saya, Nabi Luth berdakwah tanpa putus asa sehingga mendapat wahyu utk meninggalkan kaum itu…

    maka guna cara yang halus dan berhemah ketika berdakwah….ajak mereka berdoa bersama2 utk menjauhi perbuatan terkutuk itu……ISLAM ITU INDAH dan punya cara yang terbaik.

    1. ni berbincang..ilmu..bkan brgaduh..sila jgn berfikiran negatif n jadi melayu yg mindanya sempit.hasad dengki dan busuk hati..kalau semua x nak amik tahu..so kita biar ja la bangsa kita rosak..cmtu nk ka?

  20. mawar merah says:

    Amran,disini saya ingin menyuarakan buah fikiran saya, apa yg saya tahu sebelum ini melalui satu media mengatakan bahawa perkara perkara seperti ini adalah barkait rapat dgn faktor genetik, kita ambil contoh mudah seperti dato chef wan, beliau merupakan seorang chef yg hebat, dan beliau mempunyai seorang anak lelaki iaitu chef ridz yg cenderung ke arah bidang yang sama. Apa yang saya cuba sampaikan disini ialah seorang anak cenderung ke arah bidang yg sama seperti ibubapa mereka dengan mengenakan sedikit rangsangan. maaf jika tidak faham kerana perkataan saya terlalu berlapik, saya tidak mahu menyinggung hati mana mana pihak.

  21. Salam,
    Tertarik ngan post amran. Aku rasa kita ni senasib. Seingat aku mula ada naluri meminati kaum sejenis sms umur 6 thn bila tgk majalh wresttling bpk sedara aku, penuh ngan lelaki half naked trus aku turned on. Aku pn tak tau knapa, tp aku ngat normal then bila mula msk sek ren aku mcm t’tarik ngan budk2 lelaki yg hensem, brsih n smart. Makin lma aku rasa pelik ngn naluri aku, kdg2 aku b’tanya adakh aku seorg saja di dunia ni ada naluri pelik ni. Smpai skrg aku masih t’pikir knp aku m’punyai naluri t’sebut di usia yg t’lalu muda? Adakh semua org xperience p’kara yg sama?

    Nk kata aku ni lembut x juga, nk kta aku ada bad past xperience x jgak. Mungkin dh takdir aku dilahrkan begini pe bleh buat mkn roti lor. Penah jgak aku berdoa pd Allah mintak dijadikn lelaki sejati tp i dont think it will happn coz it’s in myself, i’m destined to be like this. Tp aku dikurniakan ngan kelebihan lain spt bijak, have a very analytical thinking, n a very good looking guy (bukn niat nk riak – tp adkh org mcm kita nie dikurniakn muka yg hensem jambu?).

    Tapi Alhamdulillah aku x penah t’libat ngan homo w’pun penah digoda n klu gi mana2 bnyk mata memandg tak kira la pompuan atau lelaki seolah2 mcm nk telan aku. Ni satu yg pelik kdg lelaki yg normal yg ada bini kt sebelh meja mkn pn masih pandg2 aku x berkedp mata smpai aku plak yg malu nk b’tntangan mata ngan diorg. Aku sentiasa b’doa pd Allah mintak dilndungi dr melakukn homosexsual, jika ini ujian dr Mu Ya Allah aku redha…

    1. sya pompuan..dan sya pn sejak kecik ada perasaan cmtu..x sedar pn bila..tpi rsanya sejak sek rendah dh suka tngok girl yg cntik2..n slalu rsa malu ja kalau jmpa or nmpk org yg cntik..jadi bkan anda ja mcm tu kt dunia ni..ramai ja sejak kecik..malah x sedar pn sejak bila..n kdg2 bkan sebab faktor persekitaran or kawan2..faktornya sya jadi cmni pn sya masih x thu apa puncanya,apatah lgi perasaan ni wujud sejak dzaman sek rendah lgi..lama2 sya sedar,ni mybe ujian utk sya.kta x perlu tahu pn apa faktor kta jadi cmni..kta cuma perlu tahu..ia adalah ujian dan kalau kta bleh lalui dgn baik..mcm sya kata..ia short cut ke syurga sbnarnya..=)

  22. Memang sejak akhir-akhir nie, gejala gay semakin meningkat.. Pelbagai teori n andaian yg memungkinkan seseorang ‘menjadi’ gay. Bila diperhatikan, org gay mempunyai naluri kewanitaan atau cenderung kepada aktiviti kewanitaan atau meminati lelaki dan sebagainya. Apakah yg berlaku didalam minda gay nie mungkin ada kaitan dengan cara pemakanan masa kini dan mungkin juga ibubapa kita. Secara asasnya, lelaki mempunya hormon testosteron dan sedikit estrogen. Ketidak seimbangan hormon ini boleh menyebabkan perubahan secara fizikal. Sebelum perubahan fizikal, ada kemungkinan telah lama menyebabkan perubahan minda. Diantara makanan yg boleh menggangu keseimbangan hormon ini adalah pestiside pada sayuran dan buah2an, makanan berlemak tinggi seperti makanan segera serta makan terproses dan juga kandungan phytoestrogen di dalam makanan seperti soya.

    1. Haha, ni sekadar teori and pendapat jek, sangat tiada kaitan, sama mcm lelaki straight minat dekat perempuan sejak azalinye, camtula lelaki y ade perasaan dgn lelaki laen, mmg sejak azali jgk, faktor environment, pemakanan laa, mmg xde kaitan

  23. Saya juga seorang lelaki yg kelihatan straight look, tp naluri saya lebih berminat terhadap kaum sejenis. Btw, sy berumur 21 tahun skg.. Sebelum sy bercerita lanjut, sy brharap anda di luar sna tidak lah menghakimi kami yg mempunyai naluri sebegini dgn kesat dan kejam. Sejujurnya, perasaan GAY ini bukanlah dibuat2.. Kita tahu mana yg baik buruk,, kita juga tahu dosa dan sebagainya. Tapi, apa kan daya… Sifat dan naluri sukakan kaum sejenis ni adalah bersifat semula jadi.. Bukan la ingin menuding jari kepada maha pencipta.. Jauh sekali beranggapan begitu.. Tp, sy hanya ingin masyarakat di luar sana tahu perasaan golongan spti kmi sememangnya spi natural. Sejujurnya, sy mempunyai perasaan cinta akan seorang perempuan semasa berumur 12 tahun… Tp, dlm pada itu juga, bila terlihat akan kaum sejenis yg mempunyai wajah yg kacak sy rasa terpikat. D masa itu, sya menjadi buntu dan seakan tidak percaya dgn apa yg terjadi. Sya masih kecil, sya masih blum matang dlm memikirkan apa yg tlh terjadi kpd empunya diri. Sy masih menegaskan yg diri ini adalah lelaki tulen,, tp dlm masa yg sama memikirkan kenapa saya mempunyai naluri terhadap kaum sejenis. Bila sudah memasuki skolah menengah, perasaan cinta sy terhadap golongan perempuan/wanita 100% sdh hilang.. Sy hanya akan teransang apabila melihat seorang lelaki atau kaum sejenis sya sndri. Sya sering berfikir, untuk melepaskan semua ini mmg susah.. Niat itu ada, dan sudah cuba utk membuang dari dlm diri nafsu songsang. Tp, apakan daya… Sya tidak mampu utk membuang perasaan songsang ini.ujian ini sgt berat, dan belum tentu golongan yg lurus mampu berdiri di tempat kami. Saya yakin.. Anda haruslah berada di tempat kami barulah tahu bagaimana peritnya hidup seorang gay.. Tp, skg.. Saya sdh mampu menerima dan merasakan saya lebih selesa begini daripada menipu diri sdri utk menjdi lelaki lurus yg berpura2.. Sya tidak akan pernah tipu diri sdri utk menerima cinta seorang wanita yg sukakan saya. Sya rasa kesian utk dirinya kerana telah menipu dia.. Itu lah sebab kenapa smpai skg bila ada teman se’universiti ingin mendekati, sy akn elakkan diri utk menerima cinta dia. Apa guna sya menipu cinta si dia, mungkin dia bahagia tapi saya tidak. Bahagia hanya kerana cinta yg palsu. Dengan izin-Nya, saya berharap naluri sya akan berubah pda suatu hari nti utk menjadi seorng lelaki sejati. P/s: yup, sya bersetuju dgn komen di atas. mg betul.. Lelaki yg mempunyai rupa paras yg agak kacak ‘selalunya’ gay.. Sejujurnya, sy dlm kelompok ini. Bukan menunjuk, tp skdar info. Tp, ini bukanlah juga fakta.. So, perempuan di luar sna harus berwaspada. Sya gay, saya ok mempertahankan kaum wanita sama rata.

  24. Deen, do you have blog? or any contact email etc

  25. salam semuanya..apa yang di ceritakan oleh Deen dan Amran, saya juga mengalaminya dalam kehidupan saya. memang sesungguhnya saya sendiri tidak mahu hidup dalam keadaan sebegini, apatah lagi tersisir dan tidak diterima oleh masyarakat. kadang-kadang saya duduk sendiri termenung memikirkan tentang nasib saya untuk kedepanya. ujian ini amat berat bagi saya dan saya sendiri tidak dapat memikulnya. suruhan tuhan tidak pernah saya tinggalkan malahan takut dengan azabnya. Saya amat bersyukur dengan apa yang dikurniakan oleh tuhan seperti kecerdikan, ada rupa dan keluarga yang sentiasa menyokong dibelakang. tahun ini saya akan memasuki universiti. walaupun naluri saya songsang tapi saya tidak ada niat unk melakukan seks bebas dengan sesiapa pun.

    saya berharap agar tuhan memberikan pentunjuk kepada saya agar saya tidak tersasar jauh kelembah yang lebih hina. kami yang berada dalam golongan ini sendiri tidak mahu untuk hidup dalam keadaan sebegini.saya harap masyarakat diluar sana menghormati kami kerana kami sendiri juga mahu hidup seperti normal dan tidak mahu dipandang jijik.kerana kami adalah hambanya juga yang memiliki banyak kekuranganya..kami tetap normal d alam ini hanya memnilik naluri yang berbeza:)

  26. Salam……..
    Tak kiralah naluri atau apapon saja alasan di atas yg telah diharamkan oleh Allah tetap haram x payah nak lari dr hukum. Cuma belajar memperbetulkan diri ingat Allah sayangkan hambanya, mungkin ada kesilapan yg terlepas pandang memberikan dugaan yg maha besar nie pada korang jng salahkan takdir belajar dekati Allah dan Allah akan bantu hambanya hanya. Allah lebih mengetahui hati hambanya berbanding hambanya sendiri. Fikir…… Pasti ada sesuatu yg terdorong anda menjadi sesuatu. Qada dan qadar ada dlm hukum iman cuba perhalusi…. Semoga tidak ada lagi yg sedang mengaku mereka golongan diatas sbb diri mengaku maka apa lagi nak dikata……

  27. cik wanie says:

    x rasa..x kena..so memang la x paham..dah kena..baru tahu sakit n seksa mcm mna..ermm..smoga Allah melindungi kita semua drpd nafsu yg x penah ‘kenyang’.

  28. SEBENARNYA TAK SUSAH,,XPERLU BERTENGKAR,,,BEGINI SAHAJA,,…DALAM ISLAM,,,” YANG HARAM TETAP HARAM “,,…JIKA SUDAH HARAM JANGANLAH BUAT,,,TIDAK KIRA LA GAY KE LESBIAN KE,,DAH TERMAKTUB ‘ HARAM BERHUBUNGAN SEJENIS “,,AKAN BANYAK KESAN BURUK YANG AKAN JADI DARI MELAKUKAN PERBUATAN YANG HARAM,,,,TERIMA KASIH.

    1. Assalamualaikum. Alhamdulillah, melalui komen2 yg diberikan saya sedikit sebanyak terinspirasi untuk terus kuat dalam berubah mendekati Allah. Untuk pengetahuan semua, saya mempunyai naluri homo dan kini baru berusia 15 tahun. Keinginan saya, minat saya terhadap kaum sejenis sangat tinggi sehingga kekadang saya tertanya2…kenapa aku tak minat kat perempuan? Saya sedar saya penganut agama Islam, saya sedar saya hamba Allah, sebab tu saya bersungguh-sungguh kejar Allah dan elakkan laknat-Nya. Alhamdulillah saya tak buat2 perkara terkutuk tu. Saya selalu berdoa agar Allah ubah nafsu saya ni agar terarah kepada perempuan. Saya kuatkan keyakinan dan percaya yg Allah sentiasa ada untuk lindungi saya. Buat mereka yg membenci saya dan golongan seperti saya, adakah anda Tuhan untuk membenci sedangkan Allah sendiri Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani? Saya masih remaja lagi tapi saya kuatkan diri untuk bermujahadah. Tak ada sesiapa pun yg tau siapa saya sbb saya sedar saya wajib menutup keaiban ini. Selama ni saya cari cara untuk berubah melalui majalah, buku2 agama, internet n lain2 lagi tanpa bantuan drpd org secara berhadapan. Alhamdulillah, saya kuat untuk berubah. Saya bersyukur kepada Allah bahawa sesungguhnya hidayah dan rahmatNya itu sentiasa ada buat diri ini 🙂

  29. KEPADA DEEN,,,JIKA AWAK BELUM PERNAH MELAKUKAN NYA,,,AWAK MEMANG KUAT IMAN,,JIKA AWAK KUAT IMAN,,AWAK BOLEH JAUH DARI SEMUA NI,,,BEGINI DEEN,,SAYA PUN TAK PERFECT,,TAPI SEKADAR MEMBANTU,,,TUHAN MUNGKIN MENGUJI AWAK DEEN,,AWAK ANTARA INSAN YG ISTIMEWA,,JIKA AWAK DAPAT TEMPUH INI SEMUA,,INSYALLAH AWAK TERGOLONG DALAM GOLONGAN ORANG YANG BERJAYA…DEEN,,CUBA AWAK CUBA MEMBACA KEMBALI SEJARAH LAMA NABI NABI DAHULU,,AZAB YANG DITURUNKAN,,SETIAP YANG DITURUNKAN AZAB ITU,,,ADA SEBABNYA,..MANUSIA YANG INGKAR..KENAPA IA DILARANG SAMA SEKALI PERBUATAN HARAM ?..INI KERANA PERBUATAN ‘ANAL’ SANGAT KOTOR,IA SEAKAN AKAN HAIWAN..DAN TIDAK MUSTAHIL KENAPA IA MENDATANGKAN PELBAGAI PENYAKIT,,JIKA AWAK DAH SAKIT,,ITU BARU AZAB DUNIA,AZAB AKHIRAT ?..OLEH ITU DEEN,,AWAK ADE PELUANG LAGI,,BERDOA,,SENTIASA BERZIKIR,,SETKAN MINDA AWAK,,AWAK BUKAN GOLONGAN YANG INGKAR,,BUKTIKAN KEPADA DIRI AWAK,,AGAMA AWAK,,AWAK SEORANG YANG BIJAK DAN HEBAT,,,LELAKI PERLU BERSAMA WANITA UNTUK MENDAPATKAN PEWARIS,,,PEWARIS ITU LA YANG AKAN MENYELAMATKAN AGAMA KITA SEHINGGA KIAMAT…TERIMA KASIH,

  30. Kuku Kuning says:

    Allah berfirman:

    “Mengapa kamu mendatangi jenis lelaki di antara manusia, dan kamu tinggalkan istri-istri yang dijadikan oleh Tuhanmu untukmu, bahkan kamu adalah orang-orang yang melampaui batas”. (Asy Syu’ara: 165-166)

    Bagi saya ini bukan ujian allah.. Allah mencipta manusia itu kebnyakannya amatlah sempurna..
    Ini kerana keinginan manusia itu sendiri..
    Sye sorang lelaki yg ada nafsu “bodoh” ini amatlah sakit menanggungnya.. Dgn nama Allah sye tak suke lelaki dari segi tubuhnye, nafsu sye hnye boleh activated melalui sentuhan berahi saja..
    Sye xpenah “bermaksiat” dgn mne2x laki n mne2x pempuan.. Kerana sye xsuke sifat laki..
    Laki ni keje die menyusahkan, suke ambek kesempatan bile org buat baek.. Sejujurnye sye bersyukur jdi laki sebab xperlu kawen dgn laki.. (Sye xtahulah kalo sye jadi pempuan)
    Sye suke tgk perempuan sbab sifat lemah lembutnye, xpenah bosan..
    Mcm sye cakap sye cume terangsang ape bila disentuh, bile perempuan sentuh bagian dada, pipi, pinggang sye boleh terangsang.. Sye jenis bisexsual, kalo lelaki sentuh sye dgn tgn kasar die, dgn muke ade bulu, sumpah rase nk bunuh diri..
    Tpi sye xnafikan sye penah mimpi basah mengadakn ehem2x dgn lelaki n pempuan..
    Sye kalo tgk gambr saja saya xkan terangsang jadi sye bersyukur..
    Mase umo sye 12thn sye thu sye boleh suke laki, pastu sye fikir ape sye nk buat dgn lelaki.. Sye benci laki sebab sye benci bpak sye..
    Tpi sye still ade nafsu ni apabila disentuh dgn laki dgn betul2x… Sye hnye boleh terangsang apabila disentuh org yg sye syg saja.. Contoh kwn baek laki sye,n girlfriend…(org laen pnumbok mknnye)
    Dri segi rupa, ini subjektif ade kata sye hensem n ade kate sye muke cam melayu tipikal.. N ade org kate muke sye xhensem sbb ade muke org mlyu(nk wat cmne mk bpk melyu doe!!) Kdang2x pegi kem kena mndi rmai2x dgn lelaki sye xkan turn on sebab sye boleh turn on dgn orng yg sye syg saja..
    buat mse ni sye xde niat nk kwen smpai bile2x sbb org yg sye syg mesti khianati sye n sye xpecaye pempuan cntek sbb dh penah tekena..
    just takut kalo sye tuka angin pegi ke lelaki utk tagih kasih n cinta sja..
    the end..

    1. sya x bersetuju dgn pendapat saudara..mungkin sauadara ja yg mcm tu..tpi x semua mcm ni..dan bagi sya,perasaan ni hadir sejak sya kecik..x logik jika seawal darjah empat sya sudah tahu keinginan sya apa..sebaliknya sya sudah merasai tarikan ni sejak sek rendah..namun sya ingtkn ia normal sehinggalah masuk sek menengah baru sya yakin..sya x normal..tpi itu x bmakna sya yg mahukan semua ni..kerana sya x terasa nafsu sya bergelora sejak sek rendah lgi2 sya seorg perempuan.lgipun berdasarkn story awak.sya x rsa awak ni kategori gay betul2..maksudnya kalau awak gay awakn tngok gmbar pn dh rsa turn on..or spa2 ja x semestinya org yg awak sayang tu akn mnyebakn awak rsa teransang..pda pndpt sya,spa pn kalau kena sentuh,mesti la rsa terangsang kan..jadi awak ni mungkin mild bisex kot..tpi c seserius mna pn..jadi jgn smakn org yg kesnya kronik bbanding kes awak yg besa2 ja ni.

  31. Ramai je abg2 gim yg sasa dan main besi ni minat kat sejenis mereka. Hot dan macho!

  32. saya sangat tertekan sudah ada wife tapi ada juga perasaan pada lelaki.menangis sendiri sebab kenapa perasaan ni ada dlm diri saya.gay bukan satu pilihan dlm hidup saya tapi ianya hadir tanpa saya minta.slalu saya muhasabah diri sampai ckp dlm diri ALLAH TAKKAN UJI KITA JIKA KITA TAK MAMPU LALUINYA…jgn hina golongan gay cakap mudah.keluar segara teori n research tapi lalui nya sendiri je yg faham.

  33. salam.
    sya cma ingin menyatakan bahawa sya tertarik utk menuangkan apa yg mmbeku di dlm hati selama ini setelah membaca entri dn semua komen disini. sejujurnya, sya seorang lelaki yg tdk menyadari sejak bila naluri mencintai lelaki ini hadir. lebih parah lg, sya berperwatakan seperti perempuan. tentunya ini sgt menyiksa. tentunya diantara kamu semua tau bgaimna reaksi masyarakat trhdp org sperti sya, jijik, terasing, dihina, dipulau, diadili, dihakimi seolah2 lbih rendah dri hamba. tp, adakah semua tau apa yg sebenarnya sya rasakan? sungguh tidk terperi.
    begitu menyedihkan apabila semua org mengejek sya ‘pondan’ sblum smpat mengetahui apa maksudnya, sblum smpat bdak ini mengenal erti dunia yg kejam ini, seawal itulah sya mndapti diri ini sungguh sgt berbeza dri yg lain yg skg sdh 24 thun. smpai sekrg sya msih tdk mengetahui dn memahami apa dn bagaimna sya bleh mnjd sebegini.
    sya, tdklah terlahir dri kluarga yg kukuh shgga terpaksa dibesarkn oleh datuk n nenek di kmpg yg sederhana. menyadari diri ini berbeza, sya disiksa, dipukul, didera, dg siksaan yg sgt skit shigga pnah beberapa kali bernyawa ikan oleh datuk sndri smata2 sya memalukan dn mengaibkan keluarga krn bersifat pondan yg smemangnya diluar kehendak. lebih merasa hinanya, sifat fizikal lmbut ini diperkuat dg naluri songsang yg kehadirannya lebih kurang sama dg sifat lembut ini. tlg beritau sya, dimana silap sya? msihkh diluar sna menuding jari bhwa sya memilih utk jd begini?
    sya tdk sekali2 rela diri ini digelar ‘gay’, ‘nyah’, ‘sutun’ dll. tp, itulah hakikat masyarakat yg sgt suka mencela yg secra tdk lgsung mnmbh pnderitaan emosi. sya sgt tertekan. bukan stakat itu sja, sya trpksa mnggung beban pikiran terhdp dosa kpd Allah krn mngubh fitrah mnjd lmbut dn songsang yg pd dsrnya ianya dtg sndiri yg mna apakah sya hendak mngikut kata hati atau sebliknya.
    slma 24 thn ini sy cba mrubahnya nmun tdk mmbuahkn hasil. kmu smua fikirkanlah, tdkkah sya merasa amat cmburu bila sorg lelaki meminati permpuan lalu mndrikan rmh tgga, punya ank? walhal sya tak mmpu melaksanakannya.

    1. sabar..jgn putus asa..jaga diri leklok..jgn smpai buat benda2 x baik..ingt..anda terpilih utk shorcut ke syurga..bsyukurlah..=)

  34. salam.
    sya cma ingin menyatakan bahawa sya tertarik utk menuangkan apa yg mmbeku di dlm hati selama ini setelah membaca entri dn semua komen disini. sejujurnya, sya seorang lelaki yg tdk menyadari sejak bila naluri mencintai lelaki ini hadir. lebih parah lg, sya berperwatakan seperti perempuan. tentunya ini sgt menyiksa. tentunya diantara kamu semua tau bgaimna reaksi masyarakat trhdp org sperti sya, jijik, terasing, dihina, dipulau, diadili, dihakimi seolah2 lbih rendah dri hamba. tp, adakah semua tau apa yg sebenarnya sya rasakan? sungguh tidk terperi.
    begitu menyedihkan apabila semua org mengejek sya ‘pondan’ sblum smpat mengetahui apa maksudnya, sblum smpat bdak ini mengenal erti dunia yg kejam ini, seawal itulah sya mndapti diri ini sungguh sgt berbeza dri yg lain yg skg sdh 24 thun. smpai sekrg sya msih tdk mengetahui dn memahami apa dn bagaimna sya bleh mnjd sebegini.
    sya, tdklah terlahir dri kluarga yg kukuh shgga terpaksa dibesarkn oleh datuk n nenek di kmpg yg sederhana. menyadari diri ini berbeza, sya disiksa, dipukul, didera, dg siksaan yg sgt skit shigga pnah beberapa kali bernyawa ikan oleh datuk sndri smata2 sya memalukan dn mengaibkan keluarga krn bersifat pondan yg smemangnya diluar kehendak. lebih merasa hinanya, sifat fizikal lmbut ini diperkuat dg naluri songsang yg kehadirannya lebih kurang sama dg sifat lembut ini. tlg beritau sya, dimana silap sya? msihkh diluar sna menuding jari bhwa sya memilih utk jd begini?
    sya tdk sekali2 rela diri ini digelar ‘gay’, ‘nyah’, ‘sutun’ dll. tp, itulah hakikat masyarakat yg sgt suka mencela yg secra tdk lgsung mnmbh pnderitaan emosi. sya sgt tertekan. bukan stakat itu sja, sya trpksa mnggung beban pikiran terhdp dosa kpd Allah krn mngubh fitrah mnjd lmbut dn songsang yg pd dsrnya ianya dtg sndiri yg mna apakah sya hendak mngikut kata hati atau sebliknya.
    slma 24 thn ini sy cba mrubahnya nmun tdk mmbuahkn hasil. kmu smua fikirkanlah, tdkkah sya merasa amat cmburu bila sorg lelaki meminati permpuan lalu mndrikan rmh tgga, punya ank? walhal org cacatpun boleh kawin dn punya ank (kalo normal).
    sya tak minta org lain phm krn mmg tkkn phm, tp sekurang2nya hilgkan persepsi negatif pd org mcm sya kern tiada yg mustahil didunia ni. kecelaruan dn kekeliruan ini hnya Allah je yg tau btapa hebatnya. jgn buat sya seolah pendosa tegar dgn keadaan begini.

  35. Kepada orang2 diluar sana,Research tu kadang2 boleh diubah mengikut kehendak pengkajinya.Belum tahu benar,kami golongan seperti ini yang lebih mengetahui hal ini.Secara peribadi, sama seperti Amran n Deen,da ada perasaan suka kat sama jenis.Pelik gak sebeb kwn2 laki lain minat giler kt pompuan sy pla xda perasaan malah berlainan.Saya tidak pernah sekali melakukan hubungan songsang sebab memang sangat ditegah tetapi kenapa ramai org sering label “GAY itu HARAM” walhal sebetulnya hubungan seksual songsang yang sebenarnya haram.sudah berjuta2 kali saya dengar isu seperti ini dan semunya melabel GAY HARAM,padahal saya sendiri tidak berkehendakkan untuk menjadi gay.Kalau BUNUH DIRI tu diHALALkan dalam agama islam,sudah lama saya bunuh diri untuk mendengar cemuhan org tentang GAY padahal kawan2 yg straight yg duk syok dua2 kat gelap,raba sini raba sana xda pula org nk g kata HARAM,siap puji2 n bangga sb dpt peluk2 couple.Kmi yg duk diam xtau menahu xda buat perkara terkutuk tu teitba dilabel sbg HARAM.Masyallah..!kalau ada sapa2 tau UBAT untuk menyembuhkan perasaan seperti ini bolehlah cadangkan kepada saya.org hanya tahu mengutuk mengkritik menghina dan TIDAK MAHU membimbing.Salah kata haraf di maafkan.

    1. Yup, mereka y x alaminya, memang hanya tahu judge sahaja, kalo nak faham cubalaa terbalikkan keadaan , ok,

      Lelaki straight:

      ‘x bleh suka dkt perempuan, n kahwinini diorang, itu haram, kene suka dkt lelaki n kahwini lelaki jgk walopon xde perasaan n x turn on pon by diorg….’

  36. PEMBETULAN***Kepada orang2 diluar sana,Research tu kadang2 boleh diubah mengikut kehendak pengkajinya belum tahu sahih.kami golongan seperti ini yang lebih mengetahui kerana mengalaminya.Secara peribadi, sama seperti Amran n Deen,sy oun da ada perasaan suka kat sama jenis sejak kecik2 dulu (Xtau knpa).Pelik gak sebab kwn2 laki lain minat giler kt pompuan sy pla xda perasaan langsung malah berlainan.Saya tidak pernah sekali melakukan hubungan songsang sebab memang sangat ditegah dalam agama tetapi kenapa ramai org sering label “GAY itu HARAM” walhal sebetulnya hubungan seksual songsang yang sebenarnya haram.sudah berjuta2 kali saya dengar isu seperti ini dan semunya melabel GAY HARAM,padahal saya sendiri tidak berkehendakkan untuk menjadi gay.Kalau BUNUH DIRI tu diHALALkan dalam agama islam,sudah lama saya bunuh diri usupaya xdengar cemuhan org tentang GAY itu HARAM padahal kawan2 yg straight yg duk syok dua2 kat gelap,raba sini raba sana xda pula org nk g kata HARAM,siap kena puji2 n bangga sb dpt peluk2 couple.Kmi yg duk diam xtau menahu xda buat perkara terkutuk tu teitba dilabel sbg HARAM.Masyallah..!kalau ada sapa2 tau UBAT untuk menyembuhkan perasaan seperti ini bolehlah cadangkan kepada saya,sekalipun kita lawan perasaan tu,kalau da memang semulajadi camtu susah jg,cuba bayangkan korang yg STRAIGHT dipaksa untuk mencintai kaum sejenis,kompem xboleh kn..korang pasti geli pya!.org hanya tahu mengutuk mengkritik menghina tetapi TIDAK TAHU atau TIDAK MAHU membimbing.GAY itu kata nama dan ianya adalah GELARAN,n seks songsang@diluar tabi’i adalah perlakuan dan itulah sebenarnya yang HARAM.Walaupun sy GAY tetapi saya tidak menyokong sebarang aktiviti luar tabi’i berlaku di negara kita.Salah kata haraf di maafkan.

  37. Aku gay ada aku kisah says:

    yg bukan gay tu jgn nak kutuk lebey2 nah, besok ALLAH bagi ko anak gay sendiri mau ingat. akhir zaman biasa la benda2 mcm ni, gay tu kaum terpilih, untuk bagi peringatan dunia dah nak kiamat, terima kasih la sikit. bila sebut gay je, dh nak kiamat, dah akhir zaman, tau pun, pi la bertaubat dari duk caci hina buat dosa bagi nasihat lagi manis,jalankan tanggungjawab sesama islam, kita bersaudara, bimbing yg termampu. nak suh tukar agama la, buang negara la, aku tukar agama besok dengan ko2 sekali aku bwak masuk neraka.

  38. heartattack says:

    assalamualaikum, sy mempunyai nafsu homoseksual. sy still masih berusaha utk menjadi normal seperti kalian. sy memng x boleh tahan kalo jmpa dgn org yg sy minat. sy pula minat dkat rakan sy sendiri.tp dia berbangsa arab.sy rasa dia normal cuma sy terpikat dgn dia. sy x kisah jika nafsu ni x boleh dihilangkn tp lebih baik jika boleh dihilangkan. bg sy faktor yg menyebabkn sy suka kpd lelaki ialah sy ni mempunyai rupa fizikal yg serba kekurangan then sy merasa rendah diri utk bergaul dgn perempuan di sekolah or dimana2..then sy bnyk habiskn masa dgn kwn2 lelaki shj…sy start minat lelaki pon time form 3 cam tu kalo x silap sy…skrg sy sudah 25 thun..still study lg…sy mmg ada minat seorg pompuan kawan baik sy semasa d politeknik…sy mmg berniat bila sy da bekerja sy akn menawan hati dia dan berharap Allah swt berikan kekuatan utk menjadi hambaNya yg soleh. doakan sy semua.sekian dari sy.

    1. insyAllah boleh jika nak ubah. usaha pikat perempuan tu. Perempuan tak semestinya pandang faktor rupa. Tonjolkan apa2 strongpoint lain selain rupa.

  39. saya ni boleh nak kata gay ke tak,
    sebab saya ni memang minat lelaki…
    tapi tak semua lelaki.. lelaki yang berotot je la..
    lelaki hensem ke, tunjuk ketiak ke, tak pakai baju semua saya tak berkenan..
    saya hanya tertarik lelaki yang main gym je…
    kalau tengok..mesti mr P naik..
    kalau tengok lelaki biasa tak terangsang pun…

    lagi pun saya ni 2 alam kot..
    tengok pompuan seksi pun mengeras gak mende tu..
    tapi kesimpulannya sy minat lelaki berotot & perempuan
    pelik lah~~~

  40. bagi pendapat aku plak..bodybuilders yang melayu..islam nih..sepaptutnya bina badan untuk kepuasan diri sendiri je takpun untuk bini je..tak payah masuk bertanding sbb dah sah2 melanggar hukum islam iaitu ‘mendedahkan aurat’ mane xnye kan..pakai spentot je atas pentas..ini pon bole menyumbang ke arah memuaskan nafsu golongan gay ni..percayalah..berapa ramai gay yg berkeliaran time competition..so abg2 builders ni de saham gak la kan kat akhirat nnti..peringatan ‘aurat lelaki dengan lelaki sekalipun dari atas pusat hingga bawah lutut ye bukan dari bawah pusat sampai celah buah’ sekadar perkongsian ilmu je..peace no war~

  41. hmp . .boyfriend sy gay . Tp die tk thu yg sy tahu die gay. Die pna ckp die syg sy tp xmmpu syg sy spnuhnya. Hm .sy fhm tu.mls je nk ckp byk. Die ade ajak nk kwen.tp . .akn ke die layan sy mcm wanita lain inginkn?

  42. cik bunga says:

    saya pernah ada bf gay tapi pada mulanya sy xtau yg dia gay..sblm dia ngn sy, dia dh putus dhn bf dia tu..smpai satu hari tu, dia terus terang kat sy..yg dia mcm tu.dan dia kne pilih antara sy ataupun lelaki tu..dia syg dua2 tpi dia pilih lelaki tu..sebb sush dia nk tingglkn kehidupan dia yg lama tapi pada masa yang sama dia minta sy masa n tlg dia..dia ckp dia berubah..perlu ke sy tlg dia? sy buntu sgt skrg ni.

    1. kalau x mampu tolong, x perlu. minta bantuan org lain atau doakan dia. bukan senang nak bantu gay berubah.

  43. Salam…sy pon gay gak…tp as well as d othrs above im discreet.i do sports,xtreme sports cam kayak,wall climbg n cycling tp xsuke bola..xde y tau except a few…mmg sakit…salu try tgok pmpuan cntik,suke tgok muke tp xde nfsu whch means x trpkir or trbyg pon bhgn dlman pmpuan tu…trus trg stlah bace posts kat atas,sy nk kate cume tuan bdan je tau btape sengsare kitorg xdpt nak bernafsu normal cm korg…moreover y xnmpk ‘gayness’ cam sy..about looks,yes im defnitely wif u all…got good looks plus fair skin(bukan perasan,org cakaplaa)…seriusly,ive tried care kotor thru internet surfing to hv straight feels upon women(if u know wat i mean)…n yet im gay..

  44. Ada jugak lelaki normal yang muscular ni layan jer lelaki gay. Tapi diorang bukan gay plak. Camne tu?

  45. Hamba Allah says:

    Oh tuhan dugaan atau ujian ini maha berat, engkau lah yang mmberi penderitaan dan engkau juga lah yang mengangkat penderitaan itu, tidak lah kau memberi ujian kepada hamba mu selain dri kemampuan diri mereka sendri, di saat aku mula lalai lalu perasaan ni dtg kembali tapi disaat aku sllu memgingatimu engkau jauhkan aku dri perasaan ni, tuhan telah memjawab permasalahan ini dlam alquran.. Ingtlah aku ,aku akn mengingatimu ..doalah pada ku aku akan berikan pada mu…apakah engkau wahai golongan gay di beri ujian tidak rasa beruntung jika menjadi golongan yang 24/7 mengingati Allah dan Allah akan menyelamatkan mu? Kita manusia cuma tinggal pilih ja…syaitan itu sentiasa mendtgi kita dri kiri kana atas dan bawah…mintak tolong pada Allah setiap hari Insyallah ..Allah kan maha mendegar..

  46. Hamba Allah says:

    Perasaan suka sesama jantina yg dialami org gay ni bukan mudah utk diubah. Ya, ini mungkin bukan faktor genetik dan sbgnya. Dan perkara ni pun bukan mudah utk dijelaskan unless korg alami dan rasai sendiri apa yg dihadapi oleh golongan2 sebegini. Setiap hari perlu struggle nak melawan perasaan ni. Sampai satu tahap tu letih dibuatnya. Cuba kita letakkan situasi dimana org2 yg heteroseksual ni perlu menukar perasaan suka mereka dpd berlainan jantina ke jantina yg sama? (Jikalau perkara ini bukanlah suatu dosa). Adakah ianya mudah? Dan sy tidak bersetuju dlm artikel ni yg mengatakan perasaan gay itu adalah suatu pilihan. Sgt mudah utk kita berbicara selagi kita tidak alami sendiri perkara ini. Niat dihati bkn lah nak menegakkan yg salah dan menafikan yg betul. Sy sgt sedar yg gay ini sgt2 lah berdosa di sisi agama. Cuma terkilan dgn sesetgh manusia yg terus menganggap golongan sebegini tidak layak utk hidup dan sebagainya. Ada segelintir dpd golongan2 ini yg bertungkus-lumus berdoa stiap hari agar perasaannya itu kembali kpd fitrahnya. Tp apakan daya, ini mungkin suatu dugaan yg perlu dihadapi oleh golongan2 ini. Mungkin kita tidak mampu utk mengubah mereka sepenuhnya tetapi cukuplah dgn mendoakan yg baik2 instead of mencaci dan menghina. Jika perkara ini berlaku kpd salah seorg ahli keluarga anda. Apa yg akan anda lakukan?

  47. AnonyMouse says:

    Salam. Saya pun seorang gay. Saya ingat nak kongsi pengalaman saya, tapi bila baca komen-komen dekat atas… rasa macam tak perlu pulak. Sebab dah banyak yang lebih kurang je dengan apa yang saya ingat nak kongsi…. Baik komen Encik Amar, baik komen Encik Deen, baik komen Encik “…..”, dll.

    Jadi eloklah kiranya saya tambah apa yang belum dinyatakan: Faktor seseorang menjadi gay, both from scientific perspective and Islamic perspective.

    As for scientific perspective, betul lah apa yang tuan blog nyatakan dalam entry beliau. Cuma saya ingin tambah, sebenarnya belum ada barang satu pun established theory dalam hal ni. Semua teori masih dalam peringkat ‘gathering data & samples’. So just because the entry is written based on research, it doesn’t mean that we can’t criticize it. After all, the opinions & experiences that the gays share here are also part of the ‘data & samples’ that researchers base their researches on. So I just wanted to urge the tuan blog to be more open to criticism. Ehhe. Dan mereka yang mengkritik pun, tak perlulah gunakan bahasa yang kasar. Kritiklah elok-elok. After all, teori yang tuan blog ni kongsikan jauh lebih baik & authentic berbanding teori ‘guesswork’ yang dikongsikan di blog-blog lain.

    As for Islamic perspective, kita kena faham dulu perbezaan antara ‘mereka yang sekadar bernaluri songsang’, dan ‘mereka yang mengamalkan homoseks’. There’s difference between the two.

    Mereka yang bernaluri songsang tidaklah dilaknat seperti kaum Nabi Luth AS. Yang dilaknat adalah mereka yang MENGAMALKAN homoseks i.e. those that ACT upon that desire. Or actually let me rephrase that. Instead of using the word ‘dilaknat’, I think ‘berdosa’ is more accurate.

    Anyways. With that being said, let’s talk about the actual factor. As for typical ‘nature VS nurture’ debate, let’s leave it for the ulama. So I will concentrate more on the ‘hikmah’ – kenapa Allah jadikan kita gay.

    Actually I’ve written about this before, so let me just copy paste this. I wrote this as piece of advice for my fellow gay friends out there, so feel free to pretend like you’re gay while reading, ehhe:

    [Begin quote]
    Kalaupun seseorang kata “Gay ni bukan pilihan aku”, yang pastinya samada untuk lakukan homoseks atau tidak tu pilihan ada pada tangan korang. Jadi korang tak dapat salahkan sesiapa kalau terjebak. Even orang straight pun, mereka kena juga ‘berjihad’ menjauhi zina. Cuma beza antara kita golongan gay dengan golongan straight: golongan straight ada pilihan untuk berkahwin; kita tak ada pilihan untuk berkahwin. Jadi di situlah ujian untuk kita.

    Saya pun gay juga jadi saya menjiwai(?) setiap komen di sini. Nasihat yang ingin saya kongsikan: Mohonlah perlindungan Allah dari terjebak dengan dosa homoseks. Allah itu Maha Pelindung. Kalau kita ikhlas mohon perlindungan kepada Allah, there’s no way Allah akan biarkan kita terjebak dengan dosa tu.

    Setiap ujian ada hikmah. Ada habuannya. Allah uji kita ni bukan saja-saja, bukan dibiar tangan kosong. Ada diberi ganjaran pahala atas setiap ‘kesabaran’ yang kita tunjukkan. Ada dosa yang dihapus berkat ‘kesabaran’ kita. Jadi inilah ‘medium’ untuk kita kumpul pahala dan hapuskan dosa.

    Being gay sebenarnya adalah satu ‘blessing-in-disguise’ dari Allah untuk kita!

    Ingat, dunia ni hanyalah pentas ujian untuk kita mengumpul bekalan pahala. Bekalan pahala untuk kita bawa ke pentas kehidupan abadi di akhirat kelak. Mudah-mudahan berkat kesabaran kita, Allah jadikan kita dari kalangan ahli Syurga, ameen! Dan bila di Syurga nanti, mudah-mudahan Allah benarkan kita lakukan apa yang kita suka (man x man); atau semoga naluri songsang (baca: kecacatan tersembunyi) ini sudah Allah pulihkan! Ameen! Jadi marilah kita bersabar, rakan-rakan gay sekalian!

    Memetik kata-kata seorang rakan:

    Orang yang berharta diuji dengan kelalaian.
    Orang yang miskin diuji dengan kesempitan.

    Orang yang berkuasa diuji dengan amanah.
    Orang yang lemah diuji dengan penindasan.

    Orang yang penyayang diuji dengan kehilangan yang tersayang.
    Orang yang pembenci diuji dengan kehidupan sepi.

    Orang yang ada rupa diuji dengan pelbagai fitnah.
    Orang yang hodoh diuji dengan perasaan iri.

    Orang yang kuat nafsu diuji dengan halangan memuaskan nafsu.
    Orang yang tiada nafsu (asexual) diuji dengan tuduhan pembohong.

    And the list can go on and on.

    Masing-masing ada kelebihan masing-masing yang Allah berikan; supaya dapat kita manfaatkan untuk mengumpul bekalan akhirat.

    Dan masing-masing ada kekurangan masing-masing, yang sengaja Allah berikan; sebagai ‘aset penginsaf’ untuk kita kembali kepada-Nya.

    Dan masing-masing pun ada ujian masing-masing, baik kecil besar kejap lama ringan berat significant insignificant.

    Jadi usahlah sekali-kali kita berharap kita dapat menjadi seseorang yang lain, hanya kerana tidak tahan dengan ujian yang sedang dihadapi.

    Dan usahlah juga kita perlekeh ujian orang lain, kerana belum tentu kita punya kekuatan yang diperlukan bagi menghadapi ujian seumpama mereka.
    [End quote]

    And so basically my conclusion is: Being gay is a test from Allah SWT. A unique form of test, yes, but a test nonetheless.

    Dan Subhaanallah, Allah itu Maha Adil: Bila saya tengok golongan yang diuji dengan ujian ‘gay’ ni, saya dapati, rata-rata, mereka semua dibekalkan dengan ‘IQ’ yang tinggi – for them to ‘pass’ this test. Bila baca komen-komen golongan gay di sini pun, alhamdulillah, saya tengok semua dah recognize bahawa benda ni sebenarnya hanyalah satu ujian.

    Even golongan yang belum ada kesedaran di luar sana pun, in sha Allah, kalau kita reason out dengan mereka, saya yakin, mereka boleh berubah. Cuma golongan gay ni, dari segi psychology, mereka ada sisi perempuan sikit; so kalau nak tegur, kita kena tegur elok-elok. Tak boleh marah-marah.

    1. Tukang komen je lebih says:

      *IBU JARI*

      Nak tambah list kat atas tu,

      Orang yang “dituruni ujian” diuji dengan kecaman.

      >:D

    2. Salam, Encik boleh saya berhubung melalui email?saya dilahirkan dgn sifat gay ini..sekrg ni sya masih lg study dan saya teramat2 stress dgn life sy skrg disebabkan tiada siapa yg mampu mendengar jeritan hati saya ini..Saya berharap encik dpt menolong saya dengan memberikan email addr supaya sy dpt keep in touch dgn seorg yg sgt bermotivasi tinggi..Niat saya bukan utk mencari lelaki tetapi ingin berhubung dgn seseorg yg berilmu ..Terima kasih byk2..

      1. Anonymouse says:

        Ummmm… Salam Encik Ikhwan. I’m not sure if you’re still there, but if you still need emotional support, feel free to drop your mail at hadiyoosuff@gmail.com

        That’s not my primary email so it might take a while before I notice your message. Sebab saya jarang bukak email tu. And, by ‘a while’, I mean it might take like 1~2 years lol. Yup. (Nak buat macamana, takkan nak tinggalkan primary email dekat ruang komen blog pulak kan.)

        Also, hi, salam Encik Tukang Komen! 🙂 Thanks for your ‘ibu jari’! Haha.

  48. AnonyMouse says:

    Btw, part faktor seseorang jadi gay: “mereka kurang penghayatan agama” tu, I must say I completely disagree with that.

    Ramai je golongan gay yang penghayatan agamanya jauh lebih profound berbanding golongan straight.

    Sorry to judge you encik tuan blog, but I can’t say your reply to Cik Kuntum’s comment was very Islamic either. I know you were just joking, but still I find it very flirtatious.

  49. AnonyMouse says:

    Sorry for keep posting. Tapi apakan daya, tak ada feature “Edit comment”, so. Huhu.

    Anyways, lepas solat maghrib tadi saya fikir balik tentang “Faktor kurang penghayatan agama” tu.

    “Kurang penghayatan agama” tu, kalau ia diletakkan di bawah topik “Menurut kajian, kenapa seseorang melakukan homoseks” – then I can COMPLETELY AGREE with it.

    Tapi kalau ia dikekalkan di bawah topik “Menurut kajian, kenapa seseorang menjadi gay” i.e. “Menurut kajian, kenapa seseorang boleh tertarik dengan sesama jenis”, then as I said before, I completely disagree with it.

    As I said in my previous comment, there’s difference between ‘just being attracted towards same gender’ & ‘actually do the same gender sex’. So you need to make distinction between the two.

    Salam.

  50. AnonyMouse says:

    I really wish the comment section had “edit” feature, haha. Now I look like spam.

    Anyways, I felt like I need to point this out before leaving, that: From my perspective, it’s quite hypocritical for you Encik Zaki, to assume that “golongan gay ini perlu lebih dekatkan diri dengan agama”, while you yourself posting those sexy girls pictures in your entry.

    Even if it’s just for the purpose of ‘fitness’ thingy, as far as I know, Islam doesn’t permit the display of such pictures.

    If you disagree with this position that I’m holding, feel free to quote any ulama’s opinion that permits it.

    Sorry if you find this teguran offensive. But I really needed to point out this double standard.

    Assalamu’alaikum.

    1. Random Guy says:

      So true 🙁 … What’s with the double standard?

      Tayang gambar perempuan seksi kemain, tapi ada hati nak cakap pasal agama 🙁 Bizarre sungguh pemahaman agama beliau.

      Gambar lelaki berpelukan yang di atas tu pon sama, gross! Nudity & fahsya = gross, tak kiralah gambar lelaki ke perempuan. So kalau takat nak buat penghias entry tu, baik tak yah ler…. Free-free je kot dapat dosa? #Astaghfirullah

  51. Tukang komen je lebih says:

    Ok aku pun nak komen. Wah bukan main ada “bukti” dari kajian hebat menegakkan bahawa gay ialah pilihan. Hehe. Aku ni entah bilanya aku ada buat pilihan untuk jadi gay.

    Ditegaskan : definisi GAY (bagi aku) ialah lelaki yang CUMA tertarik kepada lelaki lain samada secara SEKSUAL (nafsu serakah) atau ROMANTIK (perasaan cinta). Geli kan dengan definisi ni?

    Dan yang penting bagi aku (seorang yang pernah begitu mendalami perasaan gay dalam diri sendiri) GAY ni selalu dicelarukan dengan PERLAKUAN HOMO, ini yang selalu bikin onar dalam debat!

    Aku tak perlu nak jadi GAY untuk melakukan PERBUATAN HOMO.
    Dan aku juga tak perlu nak jadi NORMAL (straight/hetero) untuk melakukan SEKS NORMAL.

    Dan samada aku pernah ke tidak melakukan semua perbuatan itu, itu bukan permasalahannya.

    Masalahnya sekarang seingat aku dari aku dilahirkan sampailah usia aku 32 tahun sekarang, TAK PERNAH SEKALIPUN aku BUAT PILIHAN untuk jadi GAY. Tapi kalau aku ada buat kegiatan homo, YA! Itu sudah pasti pilihan aku, samada terpaksa atau tak.

    Begitu juga dengan citarasa aku dalam hal lain contohnya makanan. Dulu aku suka sangat dengan makanan2 manis. Aku tak pernah buat pilihan aku nak suka makanan yang jenis manis ke masam ke payau ke. Tup2 bila aku rasa makanan manis, aku rasa suka gila! Tapi bila dah besar ni, aku jadi tak suka dengan makanan2 manis. Aku tak pernah buat keputusan untuk tak suka makanan manis pun. Dia jadi sendiri TANPA AKU SENGAJAKAN. Tapi kalau aku dah tau aku tak suka makanan manis sekarang, adakah aku akan memilih untuk mengambil makanan2 manis? Itu terpulang kepada beberapa faktor lah kan. Keputusan untuk membuat sesuatu pilihan ni bagi aku bukan sewenang2nya berdasarkan KECENDERUNGAN semata2. Kita tau buruk dan baik sesuatu tu, pilihan yang kita buat kadang2 lahir dari akal waras, kadang2 sebaliknya.

    Isunya sekarang, begitu penting sekali ke isu gay dalam hidup ni (hidup aku)? Kalau dulu masa usia remaja sampai 20an, ya, memang penting sebab masa tu kepala hotak ni asyik berkisar tentang nak puaskan hawa nafsu je. Macamana nak puaskan nafsu dengan cara halal. Tak nampak cara halal di hadapan untuk puaskan nafsu aku. Sebab nafsu aku tak ke arah normal. Kalau tak tinggal kahwin je lah kan. Haha. Tapi laut tak sentiasa bergelora. Bila dah lebih berusia nafsu aku makin tenang. Dan ia dah tak jadi benda penting sangat kot sekarang. Cuma kadang2 tu bila ternampak isu2 gay ni dibicarakan memang rasa tertarik untuk masuk campur juga. Haha.

    Ni nak bagitahu, aku yakin bukan semua gay suka seks. Aku yakin ada mereka yang tak tertarik dengan seks sesama jenis langsung, tapi mereka cuma tertarik untuk bercinta sesama jenis saja. Yang tak ada rasa untuk bercinta langsung pun aku rasa ada. Cuma nak main je tapi tak ada perasaan cinta. Macam tu juga yang aku rasa terjadi kat kaum hetero. Ada yang suka seks semata2. Ada yang suka bercinta semata2. Ada yang suka dua2. Malah tak mustahil kalau ada yang tak suka dua2.

    Lepas tu aku rasa ada juga yang suka bercinta dengan berlawanan jenis, tapi cuma suka seks dengan sesama jenis. Ada yang suka seks dengan berlawanan jenis, tapi cuma suka bercints dengan sesama jenis. Moral of the story, keinginan bercinta, seks dan perbuatan (homo/hetero) tak semestinya datang sekali. Banyak kita boleh belajar dengan saling mengenali antara kita. Kehidupan ni tak semudah A B C. Pengalaman orang lain boleh kita manfaatkan untuk diri sendiri. Fahamkan. Elak persengketaan.

    Tapi serius lah, doakan sesiapa yang mengalami kesukaran agar dipermudahkan. Kalau dapat beri dorongan yang wajar, berilah. Kalau tak dapat, tak mahulah disukarkan lagi.

    Terima kasih.

  52. Assalamualaikum wbt.. Selamat sejahtera semua..

    Topik dan perbincangan yang berilmiah, kpd orang yg mencari ilmu macam saya.

    Saya telah bertunang dengan seorang jejaka yg mengakui dirinya lembut & mempunyai ramai kenalan LGBT (friends d Fb dia majoriti golongan tu) . Pandai masak (ex-chef) , dan ambil tempahan kek, menggubah hantaran tunang/ kahwin .

    Jodoh bertunang adalah melalui org tengah & mendapat restu kedua2 keluarga & persetujuan kami berdua (tanpa paksaan keluarga) .

    Tarikh nikah semakin hampir, (109hari, dari tarikh komen ini ditulis). Namun, persiapan apapun belum dibuat. Borang mohon nikah, tempah pakaian/ dewan/ catering, semua x dpt nak mula lagi.

    Sejak lebih sebulan lalu, si lelaki tiba2 senyap & tak respon mesej saya.

    2hari lepas, ibunya mesej saya seawal subuh, nak tahu isi hati saya terhadap anaknya. Ibunya maklumkan yg anaknya rasa rendah diri, disebabkan saya kerja tetap & berpangkat tinggi, sedangkan dirinya x berpendapatan tetap, hanya buat bisnes kecilan milik keluarga.

    Sebenarnya, bukan itu shj kebimbangan anaknya (dia x cerita habis kat ibunya kot) . Tunang maklumkan kpd saya, keyakinan dirinya rendah,sebab bimbang say tidak boleh terima dirinya yg lembut.

    Saya ramai je kenalan yg lembut, namun berjaya juga jalani hidup berkeluarga.
    Ikutkan hati, nak je p rumahnya, bersemuka, selesaikan hal ini.
    Tapi, jarak jauh, 6-7jam perjalanan. Dia d Selatan, saya d utara.

    Saya nak tanya pendapat semua, apa cara utk yakinkan beliau?

    Cadangan, idea amat dihargai.

    -Nur

    1. si dia kena buat perubahan, daripada segi pergaulannya. jangan bergaul dengan geng yang sama. kena selalu bagi galakan. tunjukkan contoh yang berjaya berubah. berjaya berumah tangga. selalu doakan dia.

      1. Anonymouse says:

        I might have disagreed with Encik Zaki on certain things. But I completely agree with him on this. Ya, kena ubah persekitaran. Kalau tak, sampai bila pun takkan dapat berubah.

        Btw Encik Zaki what happened to your blog? Dulu rasanya tak macam ni haha. Komen pun dah tak papar tarikh penuh (with year), so I can’t tell if I’m too late for the party, lol.

  53. Isteri lara says:

    Tuan2 golongan gay, janganlah anda berkawin kerana pasti hati isteri anda terluka kerana anda tidak menunaikan hak mereka yang sepatutnya. Kepada kaum hawa, elakkan berkawin jika anda tahu pasangan anda mempunyai nafsu songsang walau macamana sayang anda pada sidia. Anda tidak akan mampu mengubah beliau dan dia todak akan mampu berubah sepenuhnya. Saya cuba mengubahnya dengan bertahan selama lebih 20 tahun namun dia tidak pernah berubah dan derita ini tidak pernah berakhir

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Share This
error: