Terapi Senaman Feb13

Kongsi

Terapi Senaman

Terapi latihan ditakrifkan sebagai pergerakan badan untuk memperbaik ketidak seimbangan otot, meningkatkan fungsi muskuloskeletel atau mengekalkan keadaan badan. Ia mungkin berbeza dari kegiatan yang dipilih mungkin terbatas untuk otot-otot tertentu atau bahagian badan, untuk mengembalikan pesakit ke keadaan fizikal terbaik.

Terapi latihan cuba mencapai tujuan berikut:

– Benarkan ambulasi
– Melegakan otot, tendon, fascia yang ada limitasi
– Memobilisi sendi
– Meningkatkan peredaran
– Meningkatkan kapasiti pernafasan
– Meningkatkan koordinasi
– Meningkatkan keseimbangan
– Memberi rehat
– Meningkatkan kekuatan otot dan jika mungkin mencapai dan memelihara maximal voluntary contractile force (MVC)
– Meningkatkan prestasi latihan dan fungsi keupayaan

NASC 2015

Terdapat dua sasaran keseluruhan kecergasan fizikal individu, keadaan dengan kekuatan otot yang baik dan daya tahan otot yang baik. Tidak kira jenis senaman yang diperlukan dan dilaksanakan untuk memperbaiki keadaan pesakit, tujuan akhir dari pemulihan untuk mencapai tahap optimum kecergasan fizikal setelah rawatan berakhir.

Aspek Fisiologi Kesihatan Fizikal

Dibandingkan dengan individu kurang cergas, orang sihat secara fizikal menunjukkan profil fisiologi berikut:

– Tinggi pengambilan oksigen (ml/min)
Cardiac output yang lebih baik
Stroke volume tinggi
– Ekstraksi oksigen yang baik
– Kadar nadi rehat yang lebih rendah
– Kekuatan otot yang baik
– Kadar nadi latihan yang rendah
– Menurunkan tekanan darah pada latihan
– Adaptasi sirkulasi dan respirasi lebih baik

Penurunan kecergasan fizikal dapat dihasilkan dari pelbagai penyakit, terutama jika disertai dengan gaya hidup tidak aktif. Peningkatan kecergasan fizikal, berkait dengan penurunan hipertensi dan penyakit arteri koronari (CAD) dan dengan pronosis jangka pajang meningkat pada pesakit dengan angina pectoris dan selamat dari myocardial infarction. Namun, durasi, frekuensi, intensiti dan jenis terapi latihan yang membawa kesan baik ini belum ditetapkan. Debat masih diteruskan bercakap mengenai jantung yang lebih baik membolehkan melakukan aktiviti fizikal pada tahap yang lebih tinggi, kecergasan fizikal yang lebih baik atau sebaliknya.

Penilaian Perubatan

Sebelum pesakit mulakan latihan kecergasan fizikal atau terapi latihan yang lebih berat, ia harus menjalani penilaian perubatan oleh doktor, termasuk kesihatan keseluruhan, pemeriksaan fizikal secara menyeluruh. Dalam kes yang melibatkan keadaan jantung, adalah penting untuk mengecualikan pesakit dengan penyakit jantung injap, hipertrofi ventrikel, artimia yang berbahaya dan hipertensi serius.

Kes jantung yang lain, pesakit yang lebih tua, pesakit lain berisiko seperti exercise-induced asthma, hemoglobinopathies, diabetis atau obesiti mesti melalui ujian tekanan sukan dilakukan di bawah pengawasan perubatan dengan pemantauan kadar nadi, tekanan darah dan elektrokardiogram (EKG) sebelum memulakan latihan. Pesakit dengan masalah musckuloskeletal memerlukan penilaian seorag terapi fizikal sebelum memulakan latihan.

Cara Terapi Senaman

Antara pendekatan yang digunakan untuk mencapai tujuan dan memelihatan kecergasan fizikal adalah:

– Latihan daya tahan otot
– Latihan rintangan
– Latihan kelenturan

(Bersambung di topik akan datang)

Zaki Khan adalah seorang terapi senaman yang diperakui. Pernah berkhidmat sebagai jurulatih kepada jurulatih untuk Majlis Kecergasan Kebangsaan di bawah kelolaan Dato Azalina Othman. Berpengalaman lebih dari 10 tahun dalam bidang kecergasan.

Sebagai seorang terapi senaman, Zaki Khan terlibat bukan sahaja sebagai seorang jurulatih kecergasan tetapi juga dalam rehabilitasi, berhadapan dan membetulkan masalah-masalah ketidakseimbangan otot, menguatkan kembali otot-otot yang lemah supaya seseorang itu dapat menjalankan fungsi asas badan. Zaki Khan juga banyak terlibat dalam kempen-kempen mempromosikan kesihatan samada sebagai seorang penceramah, penganjur atau jemputan.

Facebook Twitter YouTube 

iklan ebook   ds ads   iklan disini